Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

1912-2012 η Θεσσαλονίκη γιορτάζει. Πόλη είναι και οι άνθρωποί της: (5) Κλείτος Κύρου

(Μικτή τεχνική, τέμπερα+φωτογραφία, 28Χ18 εκ., 2012)
(5)
Κλείτος Κύρου, ποιητής, 1921-2006
Γνωριστήκαμε στον τραπεζικό χώρο αρχές δεκαετίας ’80, εκείνος διευθυντής στην Πίστεως, εγώ στην Εμπορική. Μετά γνωρίσαμε ο ένας το έργο του άλλου, εκείνος το ζωγραφικό μου, εγώ το ποιητικό του. Παρών σε όλες τις εκθέσεις μου, πήρε έργα μου του χάρισα άλλα τόσα και ανελλειπώς μου έστελνε τις ποιητικές του συλλογές με προσωπική αφιέρωση.
Με ιδιαίτερη συγκίνηση κρατώ ακόμη στα χέρια μου την ποιητική του συλλογή «Κλειδάριθμοι», τίτλο που προφανώς δανείστηκε από την ενασχόλησή του στην τράπεζα με το αντικείμενο των κλειδαρίθμων, μηνυμάτων με κώδικα (κλειδάριθμο) που αντάλλασαν μεταξύ τους οι Τράπεζες και διευθυντικό στέλεχος επιβεβαίωνε την εγκυρότητά τους αποκλειδαριθμώντας τα.
Τα τελευταία χρόνια, πριν φύγει για πάντα, ανταμώναμε σε περιπάτους μας στη Νέα Παραλία, εκείνος με την αγαπημένη του Φιλιώ κι εγώ με την Ελένη.
«Κοίτα απέναντι», μου έλεγε, «τι μαγευτικό βουνό ο Όλυμπος».
Αποκλειδαρίθμηση:
Βρίσκεται για πάντα εκεί καθώς, σύμφωνα με επιθυμία του, στο Βουνό των Θεών σκορπίστηκε η τέφρα του.

Παρασκευή, 30 Μαρτίου 2012

1912-2012 η Θεσσαλονίκη γιορτάζει. Πόλη είναι και οι άνθρωποί της: (4) Γιώργος Παραλής

(Μικτή τεχνική, τέμπερα+φωτο, 28Χ18 εκ., 2012)

Γιώργος Παραλής, ζωγράφος, 1908-1975
Από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους. Τα έργα του έχουν νατουραλιστικό χαρακτήρα, με ιδιαίτερη έμφαση στο χρώμα.
Είχα την τύχη να τον γνωρίσω από κοντά στα εφηβικά μου χρόνια, καθώς ήταν καθηγητής μου στο μάθημα των τεχνικών στο Κολλέγιο Ανατόλια. Καλός καθηγητής, γλυκύτατος άνθρωπος.

Τετάρτη, 28 Μαρτίου 2012

1912-2012 η Θεσσαλονίκη γιορτάζει. Πόλη είναι και οι άνθρωποί της: (3) Ν. Γ. Πεντζίκης


(Μικτή τεχνική, τέμπερα+φωτο, 28Χ18 εκ., 2012)

(3)
Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, ζωγράφος-λογοτέχνης, 1908-1993
Το ζωγραφικό του έργο αποτελεί εικαστική έκφραση του πνευματικού του κόσμου και του ιδιαίτερου ψυχισμού του, όπως εκφράστηκε με τη λογοτεχνική γραφή του.
Γνωριστήκαμε τη δεκαετία του ’70 στη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος» και συνεκθέσαμε πολλές φορές τόσο εκεί όσο και σε άλλους χώρους. Βλέποντας τα έργα μου με θεωρούσε υπερήφανα μαθητή του, παρασυρμένος προφανώς από την τεχνική του πουαντιγισμού που χρησιμοποιούσα. Βέβαια αυτό δεν ήταν σωστή ερμηνεία διότι τα δικά μου έργα δεν παρέπεμπαν στη δική του καλλιτεχνική δημιουργία, που πήγαζε από τη βαθειά του πίστη στη θρησκευτικότητα και ιδιαίτερα την Ορθοδοξία.
Τον επισκέφτηκα πολλές φορές στο σπίτι του στον Ντεπώ και εκείνος αρκετές φορές στο γραφείο μου στην Τράπεζα. Ατέλειωτες και μακρές οι συζητήσεις μας, επειδή δυσκολευόσουν να τον παρακολουθήσεις στις σκέψεις του, όπως τις εξέφραζε με τη γρηγοράδα του λόγου του. Τελευταία φορά με επισκέφτηκε στο γραφείο μου στις 22 Σεπτεμβρίου 1986 και ήταν τότε που μου χάρισε ζωγραφικό του έργο με τίτλο: «ΣΥΝΑΞΑΡΙ 22.9.86».

Δευτέρα, 26 Μαρτίου 2012

1912-2012 η Θεσσαλονίκη γιορτάζει. Πόλη είναι και οι άνθρωποί της: (2) Χρυσάνθη Ζιτσαία

(Επειδή η ένθετη στην πιο κάτω σύνθεση ζωγραφιά μου του 1995 δεν διακρίνεται καλά, την αναρτώ από μόνη της μαζί με ευχές της φίλης ποιήτριας για το 1987)

(Μικτή τεχνική, τέμπερα+φωτο, 28Χ18 εκ., 2012)

(2)
Χρυσάνθη Ζιτσαία, ποιήτρια, 1903-1995
Αξιόλογη λυρική παραδοσιακή ποιήτρια.
Συνδεθήκαμε φιλικά τέλη δεκαετίας του ’70 και από τότε μου έστελνε ανελλειπώς τις νέες ποιητικές της συλλογές με προσωπική αφιέρωση. Παρούσα, παρά την προχωρημένη της ηλικία, σε όλες τις κατοπινές ατομικές μου εκθέσεις. Λίγο πριν φύγει για πάντα, την επισκέφτηκα στο σπίτι της στον Συνοικισμό 40 Εκκλησιών. Με κέρασε γλυκό νεραντζάκι, «το έφτιαξα με τα χέρια μου» είπε, τη φωτογράφισα και τη ζωγράφισα. Ένθετη η ζωγραφιά που έκανα τότε και εξέθεσα στην ατομική μου έκθεση στον Ιανό τον Οκτώβριο του ’97. Μετά την έκθεση τη χάρισα στην κόρη της Γαλάτεια, μητέρα του μαέστρου Άλκη Μπαλτά, γιατί η σεβάσμια αγαπητή φίλη ποιήτρια μας είχε αφήσει για πάντα πριν δυο χρόνια.

Φεύγοντας τότε από το σπίτι της, με σταύρωσε στο στήθος με το χέρι για το καλό, «τη δωρεά αυτή μου έδωσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως» είπε.

Η γλυκύτητα του προσώπου και της ομιλίας της με σκλάβωσαν και παραμένουν ανεξίτηλα μέσα μου.

Σάββατο, 24 Μαρτίου 2012

1912-2012, η Θεσσαλονίκη γιορτάζει. Πόλη είναι και οι άνθρωποί της: (1) Πολύκλειτος Ρέγκος

Οκτώ ζωγραφιές μικτής τεχνικής, τέμπερα + φωτογραφία, 28Χ18 εκ., 2012, που θα αναρτηθούν σταδιακά, τιμώντας ισάριθμους προσωπικούς φίλους-δασκάλους, ζωγράφους και ποιητές, που έφυγαν.
(1)
Πολύκλειτος Ρέγκος, ζωγράφος, 1903-1984
«Νεοβυζαντινό ζωγράφο με τη σύγχρονη αντίληψη», τον χαρακτήρισε ο Γ. Θ. Βαφόπουλος σε άρθρο του στον «Ζυγό» τον Ιούλιο-Αύγουστο 1980.
Γνώριζα το έργο του από χρόνια. Προσωπικά συναντηθήκαμε στην αναδρομική του έκθεση που έγινε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια των ΙΗ’ Δημητρίων τον Νοέμβριο 1983, ένα χρόνο πριν φύγει από τη ζωή. Συζητήσαμε για ώρες και μου χάρισε το λεύκωμα της έκθεσης, αφιερώνοντάς το με αγάπη στην Ελένη και μένα.

Σάββατο, 17 Μαρτίου 2012

1912-2012, η Θεσσαλονίκη γιορτάζει (συνέχεια της ανάρτησης 11.03.2012)

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-6", τέμπερα, 38Χ48 εκ., 2011

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-5", τέμπερα, 38Χ48 εκ., 2011

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-4", τέμπερα, 38Χ48 εκ., 2011

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-3", τέμπερα, 48Χ38 εκ., 2011

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-2", τέμπερα, 38Χ48 εκ., 2011

"Τοπιογραφία Θεσσαλονίκης-1", τέμπερα, 38Χ48 εκ., 2011

"Πολιτιστικός Χάρτης Θεσσαλονίκης", τέμπερα, 65Χ85 εκ., 1999

Περιμετρικά του χάρτη, αριθμημένες 100 ζωγραφιές (5Χ5 εκ. κάθε μία) μνημείων της πόλης. Οι ίδιοι αριθμοί είναι σημειωμένοι και στις οδούς που φαίνονται στον χάρτη, ώστε να εντοπίζεται το σημείο που βρίσκεται το κάθε μνημείο)

Την ανάρτηση αυτή θα εμπλουτίζω καθημερινά, μέχρι το Πάσχα, με ζωγραφιές που διαχρονικά έκανα για τη γενέθλιά μου πόλη, δώρο αγάπης για τα 100 χρόνια ελεύθερης ζωής της.

Κυριακή, 11 Μαρτίου 2012

Θεσσαλονίκη χθες, σήμερα, αύριο...

"Άνοιξη στον Λευκό Πύργο", Τέμπερα, 2007









"Τα παλιό μας σπίτι", τέμπερα

"Της Σαλονίκης μοναχά της πρέπει το καράβι. Να μην τολμήσεις να τη δεις ποτέ από τη στεριά...", τέμπερα, 37Χ64 εκ., 2001


"Χειρ Αγίου σκέπει την πόλη", τέμπερα, 38Χ28 εκ., 2011

"Διαχρονική Ελληνική Μακεδονία", τέμπερα, 46Χ66 εκ., 1994

"Άνοιξη στον Λευκό Πύργο", τέμπερα

To "Γεντί Κουλέ", τέμπερα, 22Χ32 εκ., 1987

Νυχτερινή αεροφωτογραφία της ιστορικής Πλατείας Αριστοτέλους για διαφήμιση γνωστής μάρκας βότκας



Δύο έργα μικτής τεχνικής (τέμπερα+φωτογραφία), 29Χ39 εκ., 2012

Παρασκευή, 2 Μαρτίου 2012

Στούς δρόμους του Παρισιού κάποτε...

Αν δεν έχετε κάτι καλύτερο για Σαββατοκύριακο, πάμε "Moulin Rouge"?



Έξι μικρές τέμπερες 11Χ11 εκ. ("Musee d' Orsay", "La Defense", "Arc de Triomphe", "J. Eeechaut-Hotel des Familles", "Le Dome de Villiers", "Pharmacie"), σχεδιασμένες επί τόπου το 2004 και δουλεμένες στο εργαστήριο το 2005, μαζί με φωτογραφία που τράβηξε η Ελένη, με κοινή μηχανή, σε bistrot της Rue de Rivoli, σε ενιαία σύνθεση μικτής τεχνικής (τέμπερα+φωτο), 29Χ39 εκ., 2012.